بسم الله الرحمن الرحیم

مطالب زیر خلاصه ای از توضیحات جناب آقای دکتر زارعیان در نشست تخصصی

 اس ام اس است که در تاریخ 21 آبان امسال در فرهنگسرای آی تی برگزار گردید:

کارکردهای اس.ام.اس

1-      ایجاد ارتباط انسانی

2-      پیام رسانی

3-      ایجاد تهییج

کارکردهای رسانه ای:

1-      سرعت عمل

2-      دسترسی دائم

3-      فراگیری مخاطبان

4-      خصوصی بودن

5-      فردی بودن

تاثیرات پیام کوتاه:

الف) اثرات فردی:

1-      احساس بی پروایی در اظهار تمایلات

2-      ایجاد احساس آزادی بیشتر در میان افکار وعقاید

3-      تقویت حس اجتماعی

ب) اثرات اجتماعی:

1-      ایجاد فضای شاد

2-      کمک به شکست انحصار

3-      دامن زدن به شیوه مباحث روانی

برخی از خدمات اس ام اس که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد:

1-      استفاده بانکها: اطلاع از وضعیت حساب ، پرداخت قبوض ، تبلیغات

2-      استفاده در هواشناسی

3-      استفاده در اطلاع رسانی: سایت ها ، فرودگاه ها ، سازمانها و...

4-      مسابقات: تلویزیون وشرکتها

5-      تبلیغات: تجاری ، سیاسی ، فرهنگی

6-      سرگرمی: ادبی ،طنز و...

7-      استفاده در زمان بحران: کاربرد جدیدی است که خیلی مهم است

8-      استفاده به جای پارکومتر: جهت رزرو جا برای پارک خودرو

در7 ماه ابتدایی سال 85 جمعا تعداد 4میلیاردو200میلیون اس ام اس ارسال شده است که:

بیشترین اس ام اس ارسال شده در 7ماه گذشته در مهرماه با 670 میلیون اس ام اس

کمترین  اس ام اس ارسال شده در 7ماه گذشته در  تیرماه با 509 میلیون اس ام اس

متوسط ارسال اس ام اس 600میلیون ومتوسط روزانه 20میلیون بوده است.

سرانه ارسال اس ام اس 2 پیام در روز است که با توجه به متوسط جهانی که در حدود 12 تا 15 اس ام اس می باشد رقم پایینی است.

فراوانی ارسال اس ام اس در مناسبت های ملی ومذهبی:

نوروز:             50 میلیون

13 رجب:         25 میلیون

21 رمضان:      30 میلیون

عیدمبعث :         35 میلیون

عیدفطر :          36 میلیون

طبق مطالعات انجام شده در آمریکا وانگلیس زنان بیشتر از مردان از اس ام اس استفاده می کنند اما در ایران بررسی در این مورد صورت نگرفته است.